01/05/2014

11 Facts About Me


I was challenged by Minna to share 11 random facts about myself, answer to 11 given questions and pass the challenge forward. I thought this would make a fun May Day thing so here we go!

Here are the rules:
1) You need to tell 11 facts about yourself
2) You need to answer to the 11 questions given to you
3) You need to think 11 new questions 
4) You need to challenge 11 bloggers that have under 200 readers
5) You need to state who you have challenged

I'm going to tell you up front that I'm going to break the rule number 4 and make the challenge free for grabs. 

Minna haastoi minut kertomaan 11 asiaa itsestäni, vastaamaan 11 kysymykseen ja laittamaan haaste eteenpäin. Ajattelin, että tästä tulisi hauska vappujuttu, joten näin sitä mennään!

Tässä haasteen säännöt: 
1) Haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään 
2) Haastetun pitää vastata haastajan 11 kysymykseen
3) Haastetun pitää keksiä 11 uutta kysymystä  
4) Haastetun pitää haastaa 11 bloggaajaa, joilla on alle 200 lukijaa
5) Sinun tulee kertoa kenet olet haastanut

Kerron suoraan, että tulen rikkomaan sääntöä 4 ja laittamaan haasteen vapaasti napattavaksi.


Random facts:

1) I took on archery in my teens and even won one competition. I still have a bow tucked away in our summer house, but I guess my technique has gone so poor over the years that I even couldn't get it drawn. When I started practicing my hypermobile joint kept giving me a hard time and I had a bruise size of a man's palm in my elbow for the string constantly hitting it. I still have three scars there.

2) I'm turning out into a complete night owl. The longer days and more light means that I'm staying up until about 1 am... Not good on work days! I need more sleep during winter time when it's dark here in Finland but summer means a lot less sleep - and more time to craft!

3) I hated math in the lower grades (age 7 to 12) but fell in love with it in the junior high school (age 13 to 15). I ended up reading long math in high school (age 16 to 19) and loved every equation! I wish I'd stored my math books as it would be lovely to take on a few puzzles every now and then!

4) I wrote my thesis about 18th century fashion powered by sandwiches. I started typing in the morning and after some hours I got hungry but was too wrapped up in the writing process so I made quickly a few sandwiches and continued writing. After a while I got hungry again and... well, you get the picture. 

5) My wardrobe is almost 100 percent black. Every now and then I get an urge to wear color but have learned that if I buy something like yellow or turquoise it just hangs in the closet and I never wear it. So I just stuck to black. At least everything goes together!

6) After my matriculation examination I thought hard to what to do. My grandfather urged me to go to university, but after I went there for a brief about the studies it came pretty clear that it wasn't the place for me. I've always enjoyed studying, making papers and looking into things, but I'm also a crafter by heart. I couldn't imagine myself just attending classes, doing paper after paper and no real handicrafts of what so ever. So I went to a polytechnic. Even though I haven't worked in the exact occupation I have schooling for a day, I don't regret taking that path for a moment. 

7) I'm terrible with deadlines. Well, maybe not in the way you first would think. I usually want projects to be ready a few weeks prior to the deadline and work really hard to stay on top of things. I'm happiest and most stress-free when I have things ready a month before they are due. 

8) I'm trying to use my BigShot more. I've bought a few new dies and have now the machine on top of a table constantly that I would use it. I mean there's no point of me owning such a cool tool if it just sits there. Lately I've been drawn to die cut the shapes out of white cardstock. 

9) Being a daughter and a granddaughter to carpenters we have several pieces of family history in our home. Our lobby has a bench made by my father in his youth and also a custom made shoe rack, the living room has a bureau my grandfather made me when I turned 16 and kid's room have a toy bench made by my father. Except the bench in the lobby they all are painted white.

10) One of my favorite things I've seen on TV and since then got as a DVD is a miniseries by Stephen Poliakoff called "Shooting the Past". I love how the story is woven and how gorgeous all the pictures in the series are. They are presented so well that it sends shivers down my spine. If you are not familiar with that piece, I highly recommend. 

11) In my youth I was fascinated about ancient Egypt and dreamed of becoming an Egyptologist. I used to read every piece of information and all the articles I could find on the subject. After a while my interest on purely all things ancient Egyptian disappeared but I continued to be interested in history so I wanted to become a conservator instead. I even found out what kind of schooling I would need to become one.

Ja sama suomeksi - faktoja:

1) Harrastin jousiammuntaa teininä ja jopa voitin yhden kisankin. Minulla on edelleen jouseni mökillä säilössä, mutta epäilen että tekniikkani on heikentynyt niin että en saisi sitä edes jännitettyä enää. Kun aloin harjoitella ammuntaa, yliliikkuva kyynärniveleni haittasi toimintaa. Minulla olikin usein miehen kämmenen kokoinen mustelma nivelen kohdalla ja vieläkin kolme arpea jäljellä lukuisista jänteen iskuista. 

2) Olen muuttumassa varsinaiseksi yöeläjäksi. Pidemmän, valoisammat päivät tarkoittavat sitä että valvon pidempään ja menen nukkumaan vasta joskus 1 aamuyöllä... ei hyvä työpäivinä! Talvella tarvitsen enemmän unta, mutta kun kesä tulee niin unentarve vähenee - enemmän aikaa askartelulle! 

3) Inhosin matikkaa ala-asteella, mutta ihastuin siihen täysin yläasteella. Luin lukiossa pitkän matikan ja yhtälönratkaisu oli minusta hurmaavaa! Välillä toivon, että olisin säilyttänyt osan matikankirjoistani jotta voisin silloin tällöin laskea joitain yhtälöitä. 

4) Kirjoitin opinnäytetyöni 1700-luvun muodista voileipien voimalla. Aloitin naputtelun aamulla ja joidenkin tuntien kuluttua minulle tuli nälkä. Olin siinä vaiheessa niin kirjoituksen lumoissa, että tein vain nopeasti pari voileipää ja jatkoin. Taas jonkun ajan kuluttua tuli nälkä ja... no arvaatte varmaan.  

5) Vaatekaappini sisältö on lähes 100-prosenttisesti mustaa. Välillä minulla on innostus hommata värejä pukeutumiseeni, mutta ne tahtovat jäädä vain kaappiin roikkumaan. Niimpä pysyttelen mustassa. Ainakin kaikki sopii yhteen! 

6) Ylioppilaskirjoitusten jälkeen mietin ankarasti mitä tehdä. Isoisäni olisi halunnut minun menevän yliopistoon, mutta avointen ovien päivänä tajusin, ettei se ole ollenkaan minun juttuni. Olen aina pitänyt opiskelusta, tutkielmien teosta ja asioihin paneutumisesta, mutta olen sydämeltäni käsityöläinen. En voinut kuvitella vain käyväni luennoilla, kirjoittamaan tutkielmia ilman jotain käsityötä tai luovuutta. Niimpä menin ammattikorkeaan. Vaikka en olekaan ollut täysin koulutukseni mukaisessa ammatissa päivääkään en kadu valitsemaani polkua hetkeäkään. 

7) Olen huono määräaikojen kanssa. En ehkä tavalla mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Haluan näet yleensä olla valmis viikkoja ennen takarajaa ja pyrin työskentelemään jatkuvasti tämän päämäärän saavuttamiseksi. Olen kaikkein onnellisin ja stressittömin kun projektit ovat valmiina kuukautta ennen takarajaa. 

8) Yritän opetella käyttämään BigShot-leikkuria enemmän. Olen ostanut muutamia kuusia stansseja ja nostanut koneen työpöydälle. Eihän siinä nimittäin ole järkeä, että minulla on moinen hieno laite vain keräämässä pölyä. Viimeaikoina olen innostunut leikkaamaan kuviot valkoisesta kartongista.

9) Koska olen puusepän tytär ja tyttären tytär meillä on kotona jonkin verran "perhehistoriaa" huonekalujen muodossa. Eteisessä on isäni nuoruudessa tekemä puhelinpöytä sekä joitakin vuosia sitten tehty kenkätaso, olohuoneessa isoisäni 16-vuotislahjaksi tekemä klaffikaappi ja lastenhuoneessa isäni tekemä lelusenkki. Puhelinpöytää lukuunottamatta kaikki nämä kalusteet ovat valkoisia. 

10) Yksi lempiohjelmistani, jonka olen nähnyt telkkarista ja sittemmin hommannut DVDllä on Stephen Poliakoffin minisarja nimeltään "Shooting the Past", suomennettuna muistaakseni "Valokuvien vangit". Tarina on kudottu ihanasti ja kaikki huikeat valokuvat on lisätty tarinaan mahtavasti ja inspiroivasti. Jos et ole aiemmin tutustunut tähän ohjelmaan, suosittelen!  

11) Lapsuudessani olin todella kiinnostunut muinaisesta Egyptistä ja unelmoin tulevani egyptologiksi. Luin ja haalin jokaisen tiedonmurusen kirjastosta ja artikkeleista. Ajanmittaan kiinnostukseni tätä yhtä aikakautta kohtaan lieveni, mutta historia kiinnosti edelleen, joten unelma-ammatiksi nousi konservaattori. Otin jopa selvää millaisen koulutuksen konservaattori tarvitsisi. 

 

The questions I got from Minna: 

1. What are you working on right now? Two articles, one GDT post and an item for the next "Inspired by" post. 

2. What are you waiting for? I'm not sure if I anxiously wait for anything... Let's see what life and future brings! 

3. Where would you like to travel? I fell in love with Kyoto when we visited there five years ago, so I would love to go again. But right now I'd love to travel to US to check the craft scene there and also follow my favorite band Turisas while they tour in the States. 

4. Who's your inspiration? My family - my husband and my two sweet daughters. If I need to pick someone from the crafting industry I would say Finnabair, Nadia Cannizzo, Mixed Media Place team, Shirel, Heather Jacob and Sandra Przybylska - just stating a few. In Paris we also visited a little art gallery and I was swept of my feet with the works of Sophie Costa

5. What's the best thing about blogging? Connecting. I loooove finding new people in the blog word and love sharing and connecting. 

6. And what's the most challenging? To get the post actually written. Sometimes it's a matter of lacking the words but usually it's an time issue. 

7. What is your favorite technique when it comes to crafting? Going really general I would say mixed media - I just love to layer and add different mediums to my pages and cards. If I need to be more precise I guess that my first "go-to" background would go nicely - layering masking tape, gesso and mists. 

8. What are you other hobbies (besides crafting)? Um. What do you mean other hobbies? 

9. What are you proud of? My family. I love seeing my husband reach to his dream. I love our daughters bloom and grow and learn. 

10. Describe yourself with three words. Oh, this is so hard. Maybe I use same as I did with the Stockholm Scrap Class teachers - one color, one tool and a word. So turquoise, gesso and positive. 

11. Best about your blog? Maybe you can answer better to this one? 

Kysymykset, jotka sain Minnalta: 

1. Mitä on työn alla juuri nyt? Kaksi artikkelia, yksi GDT postaus ja juttu uusimpaan "Inspired by" -haasteeseen. 

2. Mitä odotat? En taida odottaa aktiivisesti mitään... Katsotaan mitä elämä ja tulevaisuus tuo tullessaan! 

3. Minne haluaist matkustaa? Ihastuin Tokioon käydessämme siellä viitisen vuotta sitten, joten joskus vielä haluaisin palata tuohon kaupunkiin. Mutta juuri nyt haluaisin kyllä päästä Amerikkoihin askartelurintamaa katsastamaan sekä myöskin seuraamaan lempiyhtyeeni Turisaksen kiertuetta. 

4. Kuka sinua inspiroi? Perheeni - mieheni ja kaksi tyttöäni. Jos pitää valita joku askartelurintamalta niin sanoisin Finnabair, Nadia Cannizzo, Mixed Media Placen tiimi, Shirel, Heather Jacob ja Sandra Przybylska - vain muutamia sanoakseni. Pariisissa kävimme pienessä galleriassa ja Sophie Costan työt innostivat minua kovin. 

5. Mikä bloggaamisessa on parasta? Yhteyksien luominen. Minusta on ihanaa löytää uusia seurattavia blogeja, jakaa ja luoda verkostoa. 

6. Entä haastavinta? Se, että saa postaukset kirjoitettua. Joskus kyseessä on sanottavan puute, mutta yleensä se on aikakysymys. 

7. Mikä on lempitekniikkasi askartelussa? Jos vastaan ihan yleisesti niin sekatekniikka ylipäätään - minusta on ihanaa liittää erilaisia kerroksia ja väriaineita askarteluihini. Jos pitää olla tarkempi niin luulen, että ensimmäinen "go-to" tekniikkani voisi sopia nätisti tähän - maalarinteipin, gesson ja mistien kerrostaminen taustaksi. 

8. Mitä muuta harrastat (askartelun lisäksi?) Mitä tarkoitat "askartelun lisäksi"? 

9. Mistä olet ylpeä? Perheestäni. Minusta on ihana katsoa, miten mieheni tavoittelee unelmaansa. On myös ihana seurata tyttöjen kukoistusta, kasvua ja oppimista. 

10. Kuvaile itseäsi kolmella sanalla. Voi, tämä on vaikea! Ehkä teen saman, mitä itse käytin Stockholm Scrap Class opettajien kanssa - yksi väri, yksi työväline ja yksi sana. Joten turkoosi, gesso ja positiivisuus. 

11. Parasta blogissasi? Ehkä te osaatte vastata tähän paremmin?


So you are free to challenge yourself if you'd like! Please leave me a link if you have done a similar post and I can come over and learn something new about you! 

Here's my questions for those who want to join in: 1. The best purchase you've made 2. Who do you look up to? 3. What would you say to someone just starting to scrap/craft? 4. The most inspiring book you've read 5. What makes you happy? 6. What's your least favorite color and why? 7. Do you have a motto or a phrase that sums you up? 8. Your "go-to" blog 9. What would be your dream team to join? 10. Your (secret) vice? 11. What do you do to relax?

Lastly the word is free! Ask freely if there's something you'd like to know!  Thank you for your attention - congratulations if you read the whole post! Wishing you once again happy May Day!

Nyt on aika haastaa itsenne niin halutessanne! Jos innostutte tästä, niin jättäkää linkki niin tulen mielelläni kurkkaamaan ja oppimaan uutta! 

Tässä kysymykseni niille, jotka haluavat osallistua: 1. Paras ostos ikinä 2. Ketä arvostat? 3. Mitä sanoisit ihmiselle, joka on juuri aloittamassa skräppäämisen / askartelun? 4. Inspiroivin kirja, jonka olet lukenut 5. Mikä tekee sinut iloiseksi? 6. Mikä on inhokkivärisi ja miksi? 7. Onko sinulla motto tai lausahdus, joka sopii itseesi? 8. Lempiblogisi 9. Mikä olisi unelmatiimisi? 10. (Salainen) paheesi? 11. Mitä teet rentoutuaksesi? 

Viimeisenä sana on vapaa! Jos jokin askarruttaa mieltä, kysy pois! Kiitos lukemisesta ja onnittelut jos jaksoit kahlata koko postauksen läpi! Toivotan jälleen iloista vappua! 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...